Het kan voorkomen dat de positie van een product in Mijn Rankings afwijkt van de positie die je ziet wanneer je zelf op bol zoekt. Dit kan verwarrend zijn, maar er zijn een paar redenen waarom dit kan gebeuren:
1. Verschillende sorteeropties:
Relevantie vs. populariteit: Mijn Rankings toont de posities op basis van relevantie voor zoekwoorden en populariteit voor categorieën. Dit is de standaard sortering die bol gebruikt voor de meeste zoekopdrachten.
Andere sorteeropties: Echter, op bol kun je de zoekresultaten ook sorteren op andere criteria, zoals prijs, nieuwste producten, of beoordeling. Als je de zoekresultaten op bol hebt gesorteerd op een ander criterium dan relevantie of populariteit, zullen de posities afwijken van wat je in Mijn Rankings ziet.
2. A/B testen:
Verschillende versies: Bol voert regelmatig A/B testen uit op de zoekwoord- en categoriepagina's. Dit betekent dat verschillende gebruikers verschillende versies van de pagina te zien krijgen, met mogelijk andere productposities.
Tijdelijke verschillen: De positie van je product kan dus tijdelijk afwijken in Mijn Rankings, afhankelijk van de versie van de pagina die je te zien krijgt. Deze verschillen zijn meestal tijdelijk en hebben geen grote impact op de algemene trends.
3. Sponsoring:
Organische vs. gesponsorde posities: Mijn Rankings toont alleen de organische posities van je producten. Op bol worden ook gesponsorde producten getoond, die bovenaan de zoekresultaten kunnen verschijnen.
Verschuiving in ranking: Als jouw product meegenomen wordt voor sponsoring, laten wij in Mijn Rankings de positie zien die het zou hebben als het niet zou sponsoren. Het feit dat er gesponsorde producten op de pagina staan, kan de organische posities van andere producten beïnvloeden. Een product dat organisch op positie 10 staat, kan bijvoorbeeld op positie 12 verschijnen als er twee gesponsorde producten bovenaan staan.
4. Leverbaarheid:
Vertraging in data: Er kan een vertraging zitten tussen de data die bol toont op de website en de data die wij uit de API halen.
Verschillen in filter: Hierdoor kan het bijvoorbeeld gebeuren dat op bol producten al weggefilterd zijn die niet leverbaar zijn, terwijl deze producten in Mijn Rankings nog wel getoond worden. Of vice versa.