In de Termwijzer, op het "Zoekterm"-tabblad, zie je in de kolom "Zoekwoordrelaties" het type relatie tussen jouw basiszoekterm en de voorgestelde zoekwoorden. Eén van deze types is Spellingsvariant.
Wat betekent het type relatie "Spellingsvariant"?
Zoekwoorden met het type relatie "Spellingsvariant" zijn termen die:
Verschillende schrijfwijzen hebben: Ze kunnen bijvoorbeeld enkelvoud of meervoud zijn, een spelfout bevatten of een andere spellingvariant hebben.
Naar dezelfde resultaten verwijzen: Ze leiden tot dezelfde zoekresultaten op bol, ook al is de schrijfwijze anders. Consumenten kunnen er na het invoeren van de zoekopdracht voor kiezen om alleen resultaten voor de exacte zoekterm te zien.
Voorbeeld: Smartwatch
Stel, je verkoopt "Smartwatches". Je voert "Smartwatch" in als basiszoekterm.
Suggesties als "smart watch", "smartwach", "smartwatches", "smart horloge heren", "smart horloge dames" zijn voorbeelden van spellingsvarianten. Ze leiden allemaal tot dezelfde zoekresultaten op bol.
Hoe werkt het algoritme van bol met spellingsvarianten?
Het algoritme van bol groepeert in de meeste gevallen zoekwoorden met spellingsvarianten samen. Dit betekent dat je deze zoekwoorden niet los in je listing hoeft op te nemen. Consumenten kunnen wel na het invoeren van de opdracht aangeven of zij de resultaten van de exacte zoekopdracht willen zien.
Hoe gebruik je spellingsvarianten?
Hoewel je spellingsvarianten niet per se in je listing hoeft op te nemen, kunnen ze toch nuttig zijn:
Inzicht in zoekgedrag: Spellingsvarianten geven je inzicht in hoe consumenten naar jouw product zoeken.
Alternatieve schrijfwijzen in de omschrijving: Je kunt overwegen om enkele veelvoorkomende spellingsvarianten op een natuurlijke manier in je omschrijving te verwerken. Bijvoorbeeld: "Deze Smartwatch (ook wel smart watch genoemd) is perfect voor..."
Gebruik in advertenties: Je kunt spellingsvarianten gebruiken in je advertentiecampagnes om een breder publiek te bereiken.
Voordelen van spellingsvarianten:
Inzicht in zoekgedrag: Je begrijpt beter hoe consumenten naar je product zoeken.
Breder bereik (met mate): Door enkele spellingsvarianten in je omschrijving of advertenties te gebruiken, kun je een breder publiek bereiken.
Let op:
Niet overdrijven: Het is niet nodig om alle spellingsvarianten in je listing op te nemen.
Professionele uitstraling: Let op dat sommige spelfouten of afkortingen als onprofessioneel worden beschouwd en vermijd deze in je titel.