Naar de hoofdinhoud
Conversie (met benchmark conversie)

Leer hoe je de conversie van je producten kunt analyseren en vergelijken met de benchmark in MarktMentor.

Lars Hurkmans avatar
Geschreven door Lars Hurkmans
Deze week bijgewerkt

Conversie is een belangrijke indicator van de effectiviteit van je productpagina's. Het geeft aan hoeveel procent van de klanten die je productpagina bezoeken, daadwerkelijk een aankoop doen.

Hoe wordt de conversie berekend?

MarktMentor berekent de conversie met de volgende formule:

Conversie = 100% * Sales / Kliks (klantbezoeken)

Wat is de conversiebenchmark?

De conversiebenchmark is de mediaanconversie die soortgelijke producten halen. Dit is gebaseerd op de productgroep waartoe jouw product behoort. Door je conversie te vergelijken met de benchmark, krijg je inzicht in hoe goed je product presteert ten opzichte van de concurrentie.

Kleurcodering benchmark:

  • Groen: Je conversie is beter dan de benchmark. Je presteert boven marktconform. Dit duidt erop dat je listing goed geoptimaliseerd is.

  • Rood: Je conversie is lager dan de benchmark. Je presteert onder de markt. Je listing lijkt niet volledig te zijn geoptimaliseerd. Probeer te achterhalen waarom (prijs, afbeeldingen, productbeschrijving, reviews, etc.).

Waar vind ik de conversie en benchmark?

Je vindt de conversie en benchmark in de kolom "Conversie" in Mijn Prestaties.

Tips:

  • Analyseer je conversie regelmatig en vergelijk deze met de benchmark.

  • Optimaliseer je productpagina's om de conversie te verhogen. Besteed aandacht aan de prijs, afbeeldingen, productbeschrijving, reviews, etc.

  • Onderzoek waarom je conversie lager is dan de benchmark en neem actie om dit te verbeteren.

Was dit een antwoord op uw vraag?