Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesWinstcalculator
Hoe bereken je de winst(potentie) van producten?
Hoe bereken je de winst(potentie) van producten?

Ontdek de verschillende manieren om winst(potentie) te berekenen in MarktMentor.

Lars Hurkmans avatar
Geschreven door Lars Hurkmans
Deze week bijgewerkt

MarktMentor biedt twee tools om de winstgevendheid van producten op bol te berekenen: de Uitgebreide Winstcalculator en de snelle Winstcalculator.

Uitgebreide Winstcalculator

De Uitgebreide Winstcalculator berekent de winstgevendheid van nieuwe en bestaande producten. Deze calculator vind je in de sectie "Product Research > Winstcalculator".

De Uitgebreide Winstcalculator analyseert:

  • Inkoopkosten op basis van aantal stuks ingekocht (inkoopprijs, transactiekosten, transportkosten, verpakkingskosten, overige kosten)

  • Verkoopkosten (commissie, verzendtype, verwachte retours)

  • Verkoopprijs (inclusief btw)

Geavanceerde functies:

  • Break-even analyse

  • Commissiekosten instellen (categorie of EAN)

  • Volumekorting instellen

  • ROI berekening

Snelle Winstcalculator

De snelle Winstcalculator berekent snel de winstgevendheid van producten die al op bol staan. Je vindt deze calculator in de "Product Database" of "Product Radar".

Aanpasbare parameters:

  • Btw-percentage

  • Verkoopprijs

  • Verzendmethode

  • Inkoopkosten

Welke calculator gebruiken?

  • Uitgebreide Winstcalculator: Gebruik deze calculator voor producten die nog niet op bol staan, of wanneer je gedetailleerd de winst wilt berekenen. Deze calculator is geschikt voor de latere fase van productonderzoek, wanneer je meer inzicht hebt in de details, of wanneer je een nauwkeurig beeld wilt van de winst van producten die je al verkoopt.

  • Snelle Winstcalculator: Gebruik deze calculator in het begin van je productonderzoek om snel een beeld te krijgen van de winstgevendheid van producten die je mogelijk wilt verkopen.

Was dit een antwoord op uw vraag?