Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesWinkel analyseren
Winstgevendheid analyseren
Winstgevendheid analyseren

In dit artikel leggen wij je uit hoe de winstgevendheid in MarktMentor wordt berekend en waar je alles kunt zien.

Mathijs Frenken avatar
Geschreven door Mathijs Frenken
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Voor een compleet overzicht van je winstgevendheid op bol is het genoodzaakt dat je zowel je winkel als je advertentiegegevens met ons koppelt. Lees hier meer over hoe je je winkel koppelt en lees hier meer over hoe je je advertentiegegevens met MarktMentor koppelt.​

Let op: Inzicht in advertentieprestaties is beschikbaar vanaf het pro-abonnement.


Kostenberekening

Je kosten worden op verschillende manieren berekend in MarktMentor en zijn altijd exclusief btw. De kosten die je afstaat aan bol worden ook altijd aan de hand van de gespcificeerde bol factuur gecorrigeerd indien nodig.

Om de kosten berekening goed te begrijpen en ze later te kunnen analyseren, moeten we ze opsplitsen in 3 categorieën:

  • Verkoopkosten

  • Retourkosten

  • Advertentiekosten

Verkoopkosten

Verkoopkosten wordt berekend door verzendkosten, inkoopkosten en commissiekosten op te tellen.

  • Verzendkosten: Deze worden automatisch berekend bij het gebruik van Lvb. Gebruik je geen Lvb? Dan lees je hier hoe je je verzendkosten kunt invullen.

  • Inkoopkosten: De kosten die je zelf bij het product in MarktMentor hebt ingevuld. Lees hier hoe je dit doet.

  • Commissiekosten: Deze halen wij direct uit je bestellingen en zijn daardoor altijd accuraat.

Retourkosten

De retourkosten zijn complex en hebben meerdere componenten. De reoutrkosten bestaan uit de volgende onderdelen:

  • Commissiecorrectie: De commissie die jij terug krijgt van bol bij een retour. Deze worden automatisch berekend.

  • Retourlabel: De retourzegel die je aan bol betaalt bij het opnieuw verzenden van een geretourneerd product. Lees hier hoe je deze kosten invult.

  • Coulance bol: Coulance die je krijgt van bol. Dit kan o.a. zijn doordat een product is kwijtgeraakt. Dit wordt alleen aan het einde van de maand gerekend via de gespecificeerde bol factuur.

  • Nieuwe producten opsturen: Wij kijken aan de hand van de retourstatus of een product opnieuw verzonden is naar de klant. In dat geval tellen wij opnieuw de verzend- en inkoopkosten van een product.

  • Producten terug in voorraad: Dit zijn de inkoopkosten die je terug hebt gewonnen als een product opnieuw toegevoegd wordt aan de voorraad. Standaard voegen wij geen producten toe aan de vooraad. Lees in het kopje "Kosten wijzigen" hoe je deze optie kunt aanpassen, zodat producten wel aan de voorraaad toegevoegd worden.

  • Overige retourkosten: Dit zijn overige retourkosten die je via je verzend instellingen kunt toevoegen.

  • Terugbetalingen: Dit is de omzet die je terug hebt betaald bij een retour.

Advertentiekosten

De advertentiekosten zijn alle advertentiekosten in je winkel op bol. Let op dat wij deze tot maximaal 30 dagen terug kunnen ophalen. Nadat je je advertentiegegevens met ons gekoppeld hebt, synchroniseren wij dit dagelijks.

De advertentiekosten worden ook als ACoS en TACoS weergegeven op productniveau.

  • ACoS (Advertising Cost of Sale): Dit is het percentage van de directe verkoop dat wordt besteed aan advertenties.

  • TACoS (Total Advertising Cost of Sale): Dit percentage omvat alle marketingkosten gedeeld door de totale omzet.

Lees hier hoe je je advertentiegegevens met ons koppelt.


Kosten en winst analyse

Je kunt je kosten en je winst analyseren op zowel winkel niveau als product niveau.

Mijn winkel

In het overzicht 'Mijn winkel' vind je de onderstaande data:

  • Bruto omzet: Je omzet op bol exclusief btw. De omzet wordt direct uit bestellingen gehaald en is daardoor altijd accuraat.

  • Netto omzet: bruto omzet - terugbetalingen

  • Totale kosten: Verkoopkosten + retourkosten + advertentiekosten

  • Totale winst: Netto omzet - totale kosten

  • Verkoopkosten: Commissiekosten + verzendkosten + inkoopkosten

  • Verkoopwinst: Bruto omzet - verkoopkosten

In het onderstaande plaatje hebben wij de bruto omzet, totale kosten en totale winst geselecteerd van je winkel.

Je kunt de Bruto omzet switchen met de netto omzet, de totale kosten switchen met de verkoopkosten en de totale winst switchen met de verkoopwinst. Je kunt deze switch maken door op de gearceerde pijltjes te klikken in de onderstaande illustratie.

Door je muis over de Totale kosten of Netto omzet te hoveren, kun je de opsplitsing zien van alle kosten.

Mijn prestaties

Je kunt ook je winst en kosten inzien op productniveau. Dit kun je inzien in Winkel analyse -> Mijn prestaties.

In Mijn prestaties laten we al je kosten en winst productniveau zien. Je kunt hier kolommen aan of uit zetten om alleen de gegevens weer te geven die jij belangrijk vindt.


Nadat je op "Kolommen wijzigen" hebt geklikt, kun je de kolommen selecteren die jij belangrijk vindt.

Je kunt kiezen uit zowel de verschillende kosten en winst kolommen als winstmarge, ROI, ACoS en TACoS kolommen.

Ook hier geldt dat je je muis kunt hoveren over de totale kosten, retourkosten, verkoopkosten of netto omzet om om een opsplitsing te zien van de data.

Product dashboard

Door op een product te klikken in Mijn prestaties ga je naar het Product dashboard. Hier wordt de data op dezelfde manier weergegeven als in Mijn winkel. Dit keer gaat de data echter specifiek over het geselecteerde product.


Kosten wijzigen

Om je kosten accuraat in beeld te krijgen is het belangrijk dat je alle kosten goed invult. Een groot deel van de kosten wordt al automatisch berekend, maar niet alles. Ook is het mogelijk dat je een wijziging wilt toebrengen in een specifieke bestelling of retour.

Verzendkosten

Voor LVB worden alle verzendkosten automatisch berekend. Maak je geen gebruik van LVB? Dan kun je hier lezen hoe je je verzendkosten kunt instellen.

Inkoopkosten

Om een accuraat beeld te krijgen van je kosten is het noodzakelijk dat je je inkoopkosten goed instelt. Lees hier hoe je dit kan doen.

Retourkosten

De meeste retourkosten worden volledig automatisch berekend. Deze gegevens stel je zelf in:

  • Retourlabel: Dit stel je in bij verzendkosten

  • Overige retourkosten: Dit stel je in bij verzendkosten

  • Producten terug in voorraad: Wij kunnen niet zien of een product terug in voorraad wordt gezet. Wij gaan er standaard vanuit dat een product niet terug in voorraad komt. Je kunt deze instelling aanpassen door naar Winkel beheren -> Mijn producten te gaan en de toggle "Retour NOOIT toevoegen aan voorraad" op aan te zetten. Nadat je dit hebt gedaan, zal de inkoopkosten bij elke retour eraf gehaald worden, aangezien het product altijd terug op voorraad wordt gezet.

Kosten wijzigen voor een specifieke bestelling

Je kunt voor een specifieke bestelling de inkoopkosten en de verzendkosten wijzigen door naar "Winkel beheren -> Mijn bestellingen -> Verzonden" te gaan. Vervolgens kun je op "Bestelling wijzigen" klikken en op "Bestelkosten aanpassen".

Dit geeft je een popup om de kosten aan te passen van je bestelling.

Kosten wijzigen voor een specifieke retour

Je kunt voor een specifieke retour de kosten aanpassen. Ga naar "Winkel beheren -> Mijn bestellingen -> Afgehandelde retours" en klik op "Kosten aanpassen".

Dit geeft je een popup om de kosten aan te passen van je retour. De kosten die je kunt aanpassen zijn de kosten die horen bij:

  • Opnieuw opsturen van een product

  • Product terug in voorraad

  • Overige retourkosten

Alle andere kosten worden automatisch door ons gecorrigeerd aan de hand van de gespecificeerde bol factuur en kunnen daarom niet aangepast worden.

Was dit een antwoord op uw vraag?