Naar de hoofdinhoud

Maandelijkse kostencorrectie op basis van de bol factuur

Leer hoe MarktMentor je kosten corrigeert aan de hand van je maandelijkse bol factuur.

Lars Hurkmans avatar
Geschreven door Lars Hurkmans
Vandaag bijgewerkt

Om ervoor te zorgen dat je kosten in MarktMentor altijd accuraat zijn, vindt er een automatische correctie plaats op basis van de factuur die je ontvangt van bol.

Hoe werkt de kostencorrectie?

MarktMentor vergelijkt de kosten die in het systeem zijn geregistreerd met de kosten op je bol factuur. Eventuele verschillen worden automatisch gecorrigeerd. Dit geldt voor de volgende kosten:

  • Verkoopkosten:

    • Verzendkosten (inclusief correcties voor LVB zendingen)

    • Commissiekosten

    • Toeslagen

    • Compensatie verloren producten

    • Commissiecorrectie

    • VVB ophaalkosten

    • Verzendlabel vergoeding

    • Toeslagen vergoeding

    • LVB correctie - algemeen

    • VVB correctie - algemeen

  • Opslagkosten:

    • Verkoopbare voorraad LVB

    • Niet verkoopbare voorraad LVB

    • Geretourneerde voorraad LVB

  • Retourkosten:

    • Commissiecorrectie

    • Coulance van bol

    • Terugbetalingen

    • Retour label (mist deze via bol gaat)

Let op: Advertentiekosten worden niet gecorrigeerd. Ook Inkoopkosten en overige retourkosten worden niet gecorrigeerd, omdat deze handmatig door jou worden ingevoerd.

Wanneer vinden de kostencorrecties plaats?
De kosten worden gecorrigeerd via de gespecificeerde bol zodra deze beschikbaar is. Afhankelijk van je situatie kan dit verschillen. Hieronder zijn de situaties beschreven:

  • Je krijgt 2 facturen van bol elke maand

    Als je twee facturen van bol krijgt elke maand, zijn de factuur datums van de 24e t/m de 6e en van de 6e t/m de 23e elke maand. De facturen worden vervolgens beschikbaar gesteld met een ruime vertraging van een week op de 15e dag en de 1e dag van elke maand.

  • Je krijgt 1 factuur van bol elke maand

    Als je 1 factuur krijgt elke maand, geldt de volledige maand als factuur periode. De factuur wordt beschikbaar gesteld aan MarktMentor op de 1e dag van de volgende maand.

Kosten komen niet direct overeen met bol factuur

Je kosten in MarktMentor komen niet exact overeen met de Bol-factuur voor dezelfde periode. Dit komt doordat Bol bepaalde kosten op andere datums boekt dan wij. Wij boeken bijvoorbeeld verkoopkosten op besteldatum, terwijl Bol dit op verzenddatum doet. Dit zorgt voor directere inzichten in MarktMentor. Zo kun je bij ons direct de omzet zien na een bestelling. Als wij dit op verzenddatum boeken, dan zou je de omzet pas zien bij een verzending.

Was dit een antwoord op uw vraag?