Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesWinkel beheren
De e-mail campagnes van MarktMentor
De e-mail campagnes van MarktMentor

Ontdek hoe je met MarktMentor automatisch e-mails naar klanten stuurt. Ideaal voor handleidingen en het verzamelen van reviews.

Lars Hurkmans avatar
Geschreven door Lars Hurkmans
Meer dan 2 maanden geleden bijgewerkt

In dit artikel leggen wij je uit hoe je via MarktMentor automatische mails naar klanten stuurt. Ideaal als voor het versturen van een handleiding, of het vergaren van meer reviews.

De e-mailcampagnes zijn te gebruiken tijdens de proefperiode of vanaf het Essentiële abonnement.


Koppel je bol-winkel

Voordat je mails kunt versturen, moet je eerst je bol-winkel koppelen. Hieronder volg je de stappen om dit te doen:

  1. Navigeer naar 'Koppel bol-winkel'.

  2. Klik op 'Log in op bol-winkel'.

Na het inloggen is je bol-verkopersaccount gekoppeld aan MarktMentor. Nu kun je beginnen met het versturen van e-mailcampagnes.


Aanmaken campagne

Om je eerste campagne te starten, ga je naar 'Winkel Beheren' en vervolgens naar 'E-mailcampagnes'.

Klik op de knop "Nieuwe campagne" om het proces te beginnen.


Campagne details invullen

Begin met het specificeren van de campagnedetails:

  1. Naam van de campagne: Geef een duidelijke naam die helpt herinneren over welke producten of type e-mail (factuur, reviewverzoek, handleiding) de campagne gaat.

  2. Labels: Voeg labels toe om campagnes gemakkelijker terug te kunnen vinden. Labels kunnen betrekking hebben op instellingen binnen de campagne of de producten die deel uitmaken van de campagne.

  3. Naam van de afzender: Dit is de naam die klanten zien wanneer zij een e-mail van jou ontvangen. Wij adviseren hier de naam van jouw winkel te gebruiken, gevolgd door 'via bol'.


Campagne instellen

Stel de instellingen van je campagne in om te bepalen hoe, wanneer en met welke inhoud e-mails naar klanten verzonden worden.

Standaardinstellingen

Je hebt de volgende opties binnen een campagne:

  1. Trigger: De trigger bepaalt aan welke voorwaarden een bestelling moet voldoen voordat de mail verzonden wordt:

    • Verzending: De mail wordt verzonden wanneer een product wordt verzonden.

    • Retour: De mail wordt verzonden wanneer een product als retour is aangemeld.

  2. Wanneer versturen (vertraging): Je kunt aangeven hoe lang er gewacht moet worden voordat de mail wordt verzonden nadat de trigger is geactiveerd.

  3. Alleen versturen op een specifiek tijdstip: Je kunt aangeven of de mail enkel op een bepaald tijdstip verstuurd mag worden (met een maximale vertraging van 30 minuten) om zo mogelijk de openkansen te verhogen.

  4. Sturen bij retour: Je kunt aangeven of de mail verstuurd moet worden wanneer er een retourregistratie heeft plaatsgevonden tussen het triggermoment en de datum waarop de mail verstuurd wordt. Voor de retourregistratietrigger is deze optie niet van toepassing.

  5. Type klant: Geef aan naar welke klanten de mails verstuurd moeten worden (zakelijk, particulier of beiden).

  6. Factuur meesturen: Geef aan of je een factuur wilt meesturen.

    Voordat je facturen kunt toevoegen moet je btw-instellng in MarktMentor toevoegen. Lees hier meer over in het onderstaande artikel

Tips: Stuur je een mail met een reviewverzoek? Dan raden wij je aan om tussen de 7 en 14 dagen te wachten voor dat je de mail verstuurt. Daarnaast raden wij aan om de mailt niet te sturen bij een reotour om een negatieve review te voorkomen.

Tot slot verplicht bol om bij dit type mails een factuur mee sturen. Meer weten over de regels die bol stelt voor het sturen van emails? Bekijk dan eens het onderstaande artikel.

LET OP: De datum die je bij vertraging meegeeft werkt met terugwerkende kracht. Heb je bijvoorbeeld een vertraging van 7 dagen gekozen en is het vandaag 10 juli, dan worden mails verstuurd voor bestellingen vanaf 7 juli (zie het onderstaande bericht)

Toevoegen extra bijlages

Naast de factuur is het mogelijk extra bijlages toe te voegen.

Deze worden voor iedere type mail meegestuurd. Denk aan een handleiding, zodat klanten weten hoe ze het product moeten gebruiken, wat toekomstige klantvragen kan voorkomen.

De maximale grootte van de bijlages is 10mb. Wij raden echter aan om ruim onder de 10mb te blijven, omdat dit de maximale mailgrootte is die bol toestaat voor je volledige email (alle bijlages (waaronder de factuur) + email content).

Het maken van de mail

Bij het aanmaken van een e-mail binnen de campagne, kun je kiezen voor Nederlandstalige en Franstalige e-mails.

Wanneer je op een e-mail klikt, krijg je eerst een aantal voorbeeldmails (templates) te zien die je als basis kunt gebruiken.

Er zijn templates voor diverse behoeften, zoals een factuur met reviewverzoek en productafbeelding,

een mail met een reviewverzoek en factuur zonder productafbeelding,

en een mail met enkel een factuurverzoek.

Je kunt ook een geheel eigen mail samenstellen vanaf een leeg voorblad.

Meer weten? Bekijk dan de sectie over het schrijven van de mails.

Templates en taalselectie

Na het aanpassen van een template kun je deze opslaan en later terugvinden in je templates. Net zoals voor de Nederlandse e-mails kun je ook Franstalige e-mails toevoegen aan de campagne.

Hoe bepalen wij de taal van de mail: Afhankelijk van de taal van de klant, worden de Nederlandstalige of Franstalige mails verzonden, gebaseerd op de informatie die we uitlezen uit de bestelling.


Producten aan de campagne toevoegen

Je kunt producten aan je campagne toevoegen op drie manieren:

  1. Selecteer individuele producten: Hiermee kun je specifieke producten selecteren die aan de campagne moeten worden toegevoegd.

  2. Resterende producten: Automatisch worden alle producten geselecteerd die nog niet in een andere campagne zijn gebruikt.

  3. Selecteer alle producten: Voegt alle beschikbare producten toe aan de campagne.

Campagne afronden

Na het toevoegen van producten kun je de campagne afronden met de opties:

  1. Afronden: Slaat de campagne op zonder deze te activeren.

  2. Afronden & Activeren: Activeert de campagne onmiddellijk.


Campagne statistieken bekijken

Nadat je je campagne hebt aangemaakt, kun je deze terugvinden in het hoofdmenu van 'E-mailcampagnes', waar je campagnes kunt zoeken of filteren op basis van eigenschappen.

Je kunt een campagne activeren door op de knop bij "status" te klikken.

Actieve campagnes genereren statistieken zoals aantal afgeleverde mails, aantal geopende mails, en het percentage van mails waarbij op een knop is geklikt.

Deze informatie kun je ook inzien voor individuele campagnes.


Een mail opstellen

Waar kun je e-mails aanmaken

Om een e-mail op te stellen, navigeer je eerst naar 'E-mailcampagnes'.

  • Als je nog geen campagnes hebt, kun je een nieuwe campagne aanmaken.

  • Heb je al een inactieve campagne? Klik dan op het tandwielicoontje van deze campagne en selecteer 'Bewerk campagne'.

Ga vervolgens naar de campagne-instellingen

en kies voor de Nederlandstalige mail als je een Nederlandstalige mail wilt aanpassen

of de Franstalige mail als je een Franstalige mail wilt aanmaken of bewerken.

Je kunt ervoor kiezen om een bestaande template te wijzigen of een nieuwe mail aan te maken. We gebruiken een bestaande template als voorbeeld.


De drag-en-drop editor

MarktMentor maakt gebruik van een drag-en-drop editor, waarmee je via blokken en segmenten e-mails kunt opstellen zonder programmeerervaring.

  • Naam van de mail-template: Dit is een interne naam die binnen jouw organisatie gebruikt wordt; klanten zien deze naam niet.

  • Onderwerp van de mail: Dit is de titel die de klant ziet. Voorbeeld: 'Bestelling {{order.order_id}} van {{company.name}} via bol.com', waar '{{order.order_id}}' en '{{company.name}}' variabelen zijn die afhankelijk zijn van de specifieke order of bedrijfsgegevens.


Schrijven van tekst

Klik op een tekstblok of maak een nieuw blok aan om tekst te schrijven. Je ziet verschillende opties om je tekst vorm te geven.

Variabelen

Je kunt variabelen toevoegen aan de tekst van e-mails, herkenbaar aan de dubbele haakjes {{ }}.

Deze passen zich automatisch aan op basis van de informatie:

  1. Bedrijf: Adres, bedrijfsnaam, e-mail, land, postcode, of stad.

  2. Factuurgegevens: Adres, huidige datum, land, orderdatum, ordernummer, postcode, stad, en bedragen exclusief en inclusief btw.

  3. Klant: Persoonsgegevens zoals voornaam, achternaam, en e-mailadres.

  4. Product: Productinformatie zoals afbeelding, EAN-code, link naar de reviewpagina (review-url), en titel van het product.

  5. Verzendgegevens: Adres, land, postcode, en stad van de verzendlocatie.

In onze voorbeeldmails vind je toepassingen zoals de naam van de klant, de afbeelding van het product, en de titel van het product.

Teksten verbeteren met AI

Je kunt de tekst laten herschrijven door AI via 'Slimme tekst',

met opties voor correctie van spelling en grammatica, uitbreiden of samenvatten van tekst, herformuleren, of veranderen van aanspreekvorm.


Een mail vormgeven

Aan de rechterkant in de editor vind je opties om je mail aan te passen

Inhoudsblokken

  1. Knop: Voeg een URL toe aan een knop, zoals een link naar een reviewpagina.

  2. Divider: Splits je mail in segmenten voor betere leesbaarheid.

  3. Rubriek: Gebruik koppen of subkoppen.

  4. Tekst: Voeg normale tekstblokken toe.

  5. HTML: Voeg eigen code toe. Dit vereist programmeerervaring en wordt alleen aangeraden als andere blokken onvoldoende zijn.

In de voorbeeldmail hebben we HTML toe

gevoegd waarmee je per bestelling een afbeelding met titel kunt sturen.

Segmentblokken

Verdeel de mail in één of meer blokken

met opties voor verschillende kolommen per blok.

Vormgeving wijzigen

  • Algemene instellingen: Pas tekstkleur, lettertype, lettergrootte, en uitlijning aan.

  • E-mailinstellingen: Voeg een pre-header toe, en pas de kleur van links aan.


Perspectief van de mail veranderen

Onderin de editor kun je de weergave wijzigen om te zien hoe de mail eruitziet op computers of mobiele apparaten.


Testmails versturen

Stuur een testmail naar jezelf om te controleren hoe deze binnenkomt door op 'test versturen' te klikken

en een e-mailadres op te geven.


Mail opslaan

Als je tevreden bent, klik op 'Opslaan & Exit' om de mail als template op te slaan.

Was dit een antwoord op uw vraag?