Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesWinkel beheren
Pro-actief facturen uploaden naar bol
Pro-actief facturen uploaden naar bol
Lars Hurkmans avatar
Geschreven door Lars Hurkmans
Meer dan 2 maanden geleden bijgewerkt

Het handmatig uploaden van facturen naar bol kan een vervelend proces zijn. Daarom heeft MarktMentor een functionaliteit ontwikkeld die het mogelijk maakt om proactief facturen naar bol te uploaden. In dit artikel leggen wij uit hoe je dit via MarktMentor kunt instellen.

Opgelet: Het pro-actief uploaden van facturen kan al vanaf de proefperiode of het essentiële abonnement. Wanneer je een chrome-extensie abonnement hebt is deze functionaliteit gedeactiveerd.


Koppel je bol-winkel

Voordat je facturen proactief via MarktMentor kunt uploaden, moet je eerst je bol-winkel koppelen. Volg deze stappen:

  1. Navigeer naar Koppel bol-winkel.

  2. Klik op Log in op bol-winkel.

Na inloggen is je bol-verkopersaccount gekoppeld aan MarktMentor. Vanaf nu kun je proactief facturen naar bol uploaden.


Het instellen van proactieve facturen

BTW-gegevens instellen

Voor het uploaden van een factuur naar bol, moeten de juiste btw-gegevens in MarktMentor ingevoerd zijn. Ga naar de BTW-instellingen

en voer de volgende informatie in:

  • Bedrijfsnaam

  • Adres

  • Postcode

  • Plaats (stad)

  • Land

  • KvK-nummer (optioneel)

  • BTW-nummer

Klik na het invullen op Opslaan om deze gegevens mee te nemen in de facturering.

Aanpassen van het btw-tarief

Binnen de btw-instellingen kun je het btw-tarief voor je assortiment aanpassen, zowel in bulk voor het gehele assortiment als per product.

Voor aanpassingen aan het btw-tarief voor Belgische bestellingen, klik je op het standaardtarief van België en selecteer je het gewenste tarief (21%, 12%, 9%, 6%, of 0%).

Wil je het btw-tarief van een individueel product aanpassen? Zoek dan het product op en pas het btw-tarief voor Nederland, België of beide aan.

Vergeet niet om je wijzigingen op te slaan. Deze zullen dan gebruikt worden bij toekomstige bestellingen en voor winstberekeningen.


Proactief uploaden van facturen activeren

Ga naar Winkel beheren en vind de optie Klantfacturen.

Hier kun je:

  • Een logo van je bedrijf uploaden en de grootte aanpassen (klein, middel, groot).

  • Proactief uploaden activeren door op Wil je facturen automatisch uploaden naar bol te klikken.

Let op: automatisch gegenereerde facturen gelden alleen voor bestellingen die geplaatst zijn nadat deze functie is geactiveerd.

Aanvullende factuurinformatie

Je kunt extra informatie aan de factuur toevoegen:

  • Klik op KOR/BTW-vrijstellingsregel toepassen om een regel voor btw-vrijstelling toe te voegen.

  • Voeg een eigen regel toe via Voeg custom regel toe, type de tekst en klik op Update om deze toe te voegen.

  • Je kunt ook het startnummer van een factuur instellen, standaard is dit nummer '1'.

    Gebruik het laatste nummer van een eerder gebruikt factuurprogramma als startnummer, indien gewenst.

Factuurvoorbeeld bekijken

Na instelling kun je aan de rechterkant een voorbeeld van de factuur bekijken, zoals klanten deze zullen ontvangen.


Verzonden facturen bekijken

Ga naar Mijn bestellingen onder Winkel beheren

en open het tabblad Verzonden om verzonden bestellingen te zien.

Hier zie je een paarse knop Bekijk factuur bij bestellingen waarvoor een factuur is gegenereerd.

Klik hierop om de factuur te openen en eventueel te downloaden.

Naast deze knop is een optie om de factuur te wijzigen en opnieuw te verzenden.

Opgelet: Als er geen paarse knop zichtbaar is, is er voor die bestelling geen factuur gegenereerd en kan deze niet gewijzigd worden.


Veelgestelde Vragen

Ik heb een bestelling. Waarom wordt mijn factuur niet geüpload?

Facturen worden enkel gegenereerd vanaf het moment dat je je bol-winkel bij ons hebt gekoppeld en wanneer je het proactief uploaden van facturen hebt geactiveerd. Bestellingen die voor dit moment bij jouw bol-winkel zijn geplaatst worden dus niet vanuit MarktMentor naar bol geüpload.

Tabel met voorbeelden van bestellingen die niet gegenereerd worden:

Voorbeeld

Toelichting

Factuurverzoeken vanuit klantvragen

Worden niet gegenereerd op basis van de klantvraag.

Facturen die gegenereerd zijn met andere tools

Komen niet in MarktMentor terecht.

Hoe kan ik een factuur wijzigen?

Je kunt een factuur wijzigen door de volgende stappen te volgen:

  1. Navigeer naar Winkel beherenMijn productenVerzonden.

  2. Zoek de gewenste bestelling op (bijv. op bestelnummer, adres, klantnaam).

  3. Vanuit hier kun je een factuur wijzigen en opnieuw opsturen naar de klant.

Zie de uitleg onder Verzonden facturen bekijken in dit artikel voor de exacte stappen.

Hoe verwerken jullie btw voor Belgische klanten?

Belgische klanten kunnen op bol op dit moment geen zakelijk account aanmaken, wat betekent dat automatisch de factuur met btw gegenereerd wordt. Echter, als een Belgische zakelijke klant alsnog om een factuur zonder btw vraagt, kun je handmatig het btw-tarief wijzigen. Volg de stappen onder Verzonden facturen bekijken in dit artikel om te zien hoe je dit doet.

Was dit een antwoord op uw vraag?