Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesWinkel analyseren
Advertentiekosten in de winstgevendheid
Advertentiekosten in de winstgevendheid

In dit artikel leggen wij je uit hoe je advertentiekosten aan MarktMentor koppelt en waar je deze kosten kunt inzien.

Lars Hurkmans avatar
Geschreven door Lars Hurkmans
Meer dan 4 maanden geleden bijgewerkt

Voor een compleet overzicht van je winstgevendheid op bol is inzicht in je advertentie uitgaven essentieel. In dit artikel leggen we uit hoe je binnen MarktMentor je advertentiekosten kunt bekijken. Hierdoor kun je de invloed van advertenties op je winst nauwkeurig meten en analyseren.

Let op: Inzicht in advertentieprestaties is beschikbaar vanaf het pro-abonnement.


Advertising API koppelen

Om toegang te krijgen tot de advertentie-inzichten, moet je eerst een koppeling maken tussen de Advertising API en MarktMentor. Via de Advertising API kunnen wij de gegevens van advertentiecampagnes en de bijbehorende kosten ophalen.

Volg deze stappen om een koppeling te maken tussen de bol Advertising API en MarktMentor:

  1. Ga naar 'Koppel bol-winkel'.

  2. Rechts zie je dat Advertising nog niet is gekoppeld. Voer hier je Advertising-credentials in, waaronder een 'client-id' en 'client secret'. Dit zijn de inloggegevens voor de koppeling tussen de API en MarktMentor.

  3. Klik op 'haal hier je advertising credentials op' om deze gegevens aan te vragen. Je wordt nu doorverwezen naar de API-instellingen van je bol-verkopersaccount.

  4. Scroll naar beneden tot je de sectie 'Client credentials voor de Advertising API' ziet. Klik op 'aanmaken'.

  5. Geef een duidelijke naam aan deze credentials, zodat je later weet dat je deze voor MarktMentor gebruikt. Klik vervolgens op 'aanmaken'.

  6. Kopieer de reeks van letters en cijfers die nu verschijnt, je 'client id', en voeg deze toe bij 'client id' binnen MarktMentor.

  7. Klik op 'toon secret' om de 'secret' op te halen, kopieer deze en voeg deze toe in MarktMentor bij 'client secret'.

  8. Klik op de knop 'koppel bol-advertising' om de koppeling te voltooien.

De koppeling is nu gelukt! Wij kunnen vanaf nu advertentie-inzichten ophalen en koppelen.

Let op: Wij gebruiken de nieuwe omgeving van bol-advertising om gegevens op te halen. Indien je dit artikel in juli of augustus 2024 leest, kan het zijn dat jouw verkopersaccount nog niet is overgezet naar deze nieuwe omgeving. In dit geval kunnen wij nog geen data ophalen. Je krijgt dan van ons een melding met de datum waarop wij beginnen met het ophalen van data. Meer informatie hierover vind je door op de onderstaande knop te klikken
ā€‹


Inzien van advertentiekosten

De advertentiekosten worden op drie locaties binnen MarktMentor vertoond:

Mijn Winkel

In het overzicht 'Mijn Winkel' vind je de totale kosten. Beweeg met je muis over de totale kosten

om een apart kopje met de advertentiekosten te zien.

Mijn Prestaties

Binnen 'Mijn Prestaties' zijn er drie kolommen die informatie over de advertentieuitgaven geven. Klik op "kolommen wijzigen" om deze kolommen weer te geven:

  1. Advertentiekosten: Toont de advertentiekosten van het product voor de opgegeven filterperiode.

  2. ACoS (Advertising Cost of Sale): Dit is het percentage van de directe verkoop dat wordt besteed aan advertenties. Dit helpt je te begrijpen hoeveel je uitgeeft aan advertenties in verhouding tot de omzet die deze genereren.

  3. TACoS (Total Advertising Cost of Sale): Dit percentage omvat alle marketingkosten gedeeld door de totale omzet, waardoor je een completer beeld krijgt van de invloed van advertenties op de algehele omzet.

Selecteer deze kolommen om de gegevens in jouw productprestaties te bekijken.

Product Dashboard

In het 'Product Dashboard' vind je de totale kosten van een product. Beweeg met je muis over deze kosten

om een specifieke weergave van de advertentiekosten te zien.


Veelgestelde vragen

Hoe ver terug halen jullie advertentiekosten op?

Bij de eerste synchronisatie halen wij advertentiekosten tot 14 dagen terug op. We zijn in overleg met bol om data van een langere periode te kunnen ophalen.

Met welk interval wordt de advertentiedata ververst?

De advertentiekosten van de afgelopen 14 dagen worden dagelijks ververst. Wij zorgen dat de data up-to-date blijft op dagelijkse basis.

Wat gebeurt er met de data wanneer ik mijn abonnement opzeg?

Als je je abonnement opzegt, halen wij geen nieuwe data op voor de periode na de opzegging. Hierdoor kun je de data van deze periode niet inzien als je op een later moment je abonnement weer activeert. Dit geldt ook voor de data die betrekking hebben op de bestellingen.

Was dit een antwoord op uw vraag?