De Niche Verkenner uitgelegd aan de hand van de Chrome Extensie
Om het concept van Niche Verkenner te verduidelijken, beginnen we met de Chrome Extensie van MarktMentor.
Met deze Chrome Extensie krijg je extra inzichten tijdens je navigatie op bol. Je ontvangt bijvoorbeeld bij een zoekopdracht informatie over het zoekvolume
en we tonen de afzet- en omzetcijfers per product.
Bol toont zelf ook informatie over de pagina’s die je bezoekt. Denk hierbij aan het aantal producten dat bij een zoekwoord
of categorie hoort, en de verschillende productcategorieën die onder een zoekwoord vallen.
Veel verkopers gebruiken deze informatie om verkoopkansen te ontdekken. Hoewel we de waarde van de Chrome Extensie erkennen, zijn er nadelen die het onderzoek naar verkoopkansen bemoeilijken, vooral in de beginfase van je productonderzoek:
Je moet actief door de categorie- of zoekwoordpagina's bladeren.
De afzetcijfers worden per product getoond, wat het overzicht over de hele pagina of meerdere pagina’s beperkt.
Belangrijke informatie is verspreid over meerdere locaties.
Niche Verkenner probeert deze problemen op de volgende manieren aan te pakken:
Een filterbare database met alle verkoopkansen maakt het mogelijk snel en efficiënt verkoopkansen te vinden zonder langdurig te hoeven bladeren.
Geaggregeerde pagina-informatie, zodat je niet door de hele pagina hoeft te bladeren.
Data gepresenteerd in tabelvorm, waardoor je in één oogopslag de belangrijkste KPI's per zoekwoord ziet en snel de verkoopkansen kunt beoordelen.
Getrapt zoeken, wat inhoudt dat je vanuit een breed concept steeds specifieker wordt in je zoekopdracht: van zoekwoord naar categorie naar product.
Je kunt de Niche Verkenner zien als een filterbare database van zoekwoorden en categorieën die je kunt gebruiken om op productgroepsniveau verkoopkansen te ontdekken. Wanneer je een interessante productgroep hebt gevonden, kun je vervolgens de Product Database, Chrome Extensie en Product Radar gebruiken om je productonderzoek verder te specificeren.
Je vindt de Niche Verkenner onder de sectie ‘Product Research’.
De tabel van de Niche Verkenner uitgelegd
De Niche Verkenner bestaat uit een filterbare zoekwoorddatabase waaraan categorieën en producten gekoppeld zijn. Wanneer je op zoeken klikt, zie je als eerste de informatie over de zoekwoordpagina.
Door op het icoontje rechts te klikken,
kun je de verschillende categorieën inzien die aan een zoekwoord gekoppeld zijn
Je vindt de onderliggende producten van de zoekwoord-categoriecombinatie (dit noemen wij een niche) door op de categorie te klikken.
Hier zie je het zoekvolume over tijd, de verkoopprestaties en prijsontwikkeling van de producten.
Onderaan de pagina vind je de top-producten die verantwoordelijk zijn voor de verkoopprestaties.
De kolommen binnen de Niche Verkenner zijn onder te verdelen in zoekwoordspecifieke kolommen
en productspecifieke kolommen.
Zoekwoordspecifieke kolommen
De Niche Verkenner bevat de volgende zoekwoordspecifieke kolommen:
Aantal producten
Toont het aantal producten dat wordt weergegeven wanneer je het zoekwoord op bol opzoekt. Dit zijn de concurrerende listings.
Zoekvolume
Toont het zoekvolume van het zoekwoord op basis van de opgegeven periode. Standaard is dit de afgelopen 30 dagen. Je kunt deze periode bovenin wijzigen.
Zoektrend
Toont het procentuele verschil in zoekvolume vergeleken met de voorgaande periode, berekend als
100% * (huidige periode - vorige periode) / vorige periode
Seizoensgebondenheid
Geeft aan of er een seizoen is waarin vooral op het zoekwoord wordt gezocht. We onderscheiden de volgende opties:
Winter: (23 december - 22 maart)
Lente: (23 maart - 22 juni)
Zomer: (23 juni - 22 september)
Herfst: (23 september - 22 december)
Evergreen: Wanneer er geen duidelijke piek te zien is. Deze zoekwoorden hebben geen seizoensgebondenheid.
Productspecifieke kolommen
De Niche Verkenner kent enkele productspecifieke kolommen.
De informatie die je bij deze kolommen ziet, hangt af van hoever je ingezoomd bent op de producten. Bovenin kun je aangeven naar welk topaantal producten je kijkt. Je kunt hierbij kiezen uit:
Top-25
Top-50
Top-100
Top-1000
De volgende kolommen zijn productspecifiek
Gemiddelde omzet
Toont de gemiddelde omzet bij een zoekwoord op basis van het aantal opgegeven producten over de geselecteerde tijdsperiode. Standaard is deze periode 30 dagen, maar je kunt deze bovenin wijzigen.
Gemiddelde prijs
Toont de gemiddelde prijs bij een zoekwoord op basis van het aantal opgegeven producten over de geselecteerde tijdsperiode.
Kwaliteit
De kwaliteit van de producten op basis van het aantal opgegeven producten. De kwaliteit is een getal tussen de 1 en 10 en wordt berekend aan de hand van de reviewscores van de producten en het aantal stemmen. Om het gemiddelde te berekenen, gebruiken we een Bayesiaans gemiddelde in combinatie met het herwegen van het aantal stemmen op basis van de gemiddelde reviewscore.
Concurrentie
Een classificatie van het concurrentieniveau op basis van de aanwezige merken en verkopers bij een zoekwoord. We onderscheiden 5 gradaties:
Zeer laag
Laag
Gemiddeld
Hoog
Zeer hoog
De tabel wijzigen
Het is mogelijk om de data die je in de tabel ziet te wijzigen. Dit kan op drie manieren:
Aantal producten wijzigen
Door op de knop top-x producten bovenin te klikken, kun je aangeven op basis van welk aantal producten de data berekend wordt.
Je kunt hier data bekijken van de top 25, top 50, top 100 of top 1000 producten.
Periode wijzigen
Door bovenin op de knop Bekijk laatste x dagen te klikken, kun je de tijdsperiode wijzigen. Je kunt hierbij data bekijken over de afgelopen 30 dagen, afgelopen 3 maanden of het afgelopen jaar.
Sorteren
Klik op de knop sorteren om de zoekwoorden op verschillende manieren te sorteren. Je kunt data sorteren op basis van:
Relevantie: Vooral relevant wanneer je filtert op een zoekterm, zodat de meest relevante zoektermen als eerste vertoond worden.
Aantal producten: Kan van hoog naar laag of van laag naar hoog gesorteerd worden.
Zoekvolume: Kan van hoog naar laag of van laag naar hoog gesorteerd worden.
Omzet: Kan van hoog naar laag of van laag naar hoog gesorteerd worden.
Filteren van resultaten
Klik op de knop filters om de resultaten in de Niche Verkenner te filteren.
Je kunt hierbij gebruikmaken van de volgende filters:
Aantal producten
Gemiddelde omzet: Gebaseerd op de aangegeven top-producten en de tijdsperiode.
Gemiddelde prijs: Gebaseerd op de aangegeven top-producten en de tijdsperiode.
Zoekvolume: Gebaseerd op de aangegeven tijdsperiode.
Zoektrend: Gebaseerd op de aangegeven tijdsperiode.
Seizoensgebondenheid: Kies hier uit een van Winter, Lente, Zomer, Herfst of Evergreen.
Specifieke zoektermen
Uitsluiten van zoektermen
Uitgewerkt voorbeeld van Niche Verkenner
We willen onderzoek doen naar verkoopkansen voor de zomer met een minimale verkoopprijs van €30. Hiervoor gebruiken we in de Niche Verkenner de volgende filters
Aantal producten: Tussen de 25 en 300.
Gemiddelde omzet (van de top 25 producten over de afgelopen 30 dagen): minimaal €1000.
Gemiddelde verkoopprijs (van de top 25 producten over de afgelopen 30 dagen): Minimaal €30.
Seizoensgebondenheid: Zomer.
We zien dat de Niche Verkenner nu verschillende verkoopkansen toont. We willen de "puddle jumper" verder onderzoeken. Dit doen we door de categorieën te bekijken.
Hier zien we dat "puddle jumper" producten uit de categorieën zwemvesten en zwembandjes bevat.
Door naar de kolom relevante producten te kijken, valt op dat de categorie "zwemvestjes" de meeste relevante producten heeft.
Dit betekent dat de meeste producten die bij "puddle jumper" verkopen, zwemvestjes zijn. Dit zien we ook terug bij de gemiddelde omzet van verschillende categorieën bij dit zoekwoord, waar de "zwemvestjes" de hoogste gemiddelde omzet tonen.
We willen de niche "puddle jumper zwemvestjes" verder onderzoeken. Dit doen we door op de categorie "zwemvestjes" te klikken.
Nu zien we een overzicht van de zoekvolumes over tijd (op basis van de afgelopen 2 jaar), en we kunnen deze periode wijzigen naar de afgelopen 3 maanden, 6 maanden of jaar,
met daaronder inzichten in de verkoopprestaties gesplitst over Nederland en België voor alle producten in deze niche.
Ook zien we een prijsontwikkeling.
Meteen valt op dat de piek van de verkopen rond de maanden juni, juli, augustus ligt.
Door verder naar beneden te scrollen vinden we de top-producten van deze niche.
Deze producten kunnen we aan de Product Radar toevoegen om ze later verder te bekijken.
Daarnaast zouden we nu naar de Product Database of Chrome Extensie kunnen gaan om meer productspecifieke informatie over de puddle jumpers te weten te komen, zoals de productspecificaties.