Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesWinkel beheren
Inzichten over jouw bestellingen op bol
Inzichten over jouw bestellingen op bol

In dit artikel laten wij je zien waar je al je bestellingen binnen MarktMentor kunt terugvinden

Lars Hurkmans avatar
Geschreven door Lars Hurkmans
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Overzicht houden in je bestellingen kan een uitdaging zijn. Zeker wanneer je veel bestellingen hebt en snel de informatie van een bestelling wilt terugvinden. In dit artikel leggen wij je uit hoe MarktMentor dit voor jou inzichtelijk maakt.


Voor je begint: Koppelen van je bol-winkel aan MarktMentor

Voordat je toegang krijgt tot informatie over je bestellingen, moet je jouw bol-winkel koppelen aan MarktMentor. Volg de onderstaande stappen zorgvuldig:

  1. Navigeer naar 'Koppel bol-winkel'.

  2. Klik op de knop 'Log in op bol-winkel' en volg de instructies om in te loggen.

Nadat je deze stappen hebt voltooid, is je bol-verkopersaccount succesvol gekoppeld aan MarktMentor. Een initiële synchronisatie van data tussen jouw bol-winkel en MarktMentor vindt plaats. Je kunt de voortgang van deze synchronisatie volgen via het tabblad 'Mijn winkel'.

Na de synchronisatie kun je jouw bestellingen bekijken onder 'Mijn bestellingen' in de sectie 'Winkel beheren'.


Bestellingstatussen uitgelegd

In de sectie 'Mijn bestellingen' vind je gedetailleerde informatie over al je bestellingen, georganiseerd op basis van de status van elke bestelling:

  1. Openstaand: Bestellingen die zijn ontvangen maar nog niet zijn verwerkt.

  2. Verzonden: Bestellingen die zijn verwerkt en naar de klant zijn verzonden.

  3. Geannuleerd: Bestellingen die door de klant of door de winkel zijn geannuleerd.

  4. Retours: Retourzendingen die nog in behandeling zijn.

  5. Behandelde retours: Retourzendingen die zijn afgerond.

Let op: Na synchronisatie van je bol-winkel met MarktMentor kunnen wij bestellingen ophalen die tot 3 maanden terug plaatsvonden. Retourinformatie is beschikbaar tot 4 jaar terug.


De informatie per bestelling

Voor elke bestelling kun je de volgende details bekijken:

  1. Product: De hoofdafbeelding, de titel en de EAN-code van het product op het moment van de bestelling.

  2. Bestelnummer: Het nummer van de bestelling, inclusief de datum en tijd van plaatsing

  3. Klant: De voor- en achternaam van de klant, samen met het type klant (particulier of zakelijk).

  4. Aantal stuks: Het aantal eenheden dat de klant heeft besteld.

  5. Bestelwaarde: De totale waarde van de bestelling na aftrek van btw, berekend als:

    (aantal stuks x verkoopprijs) / 1,21

  6. Totale kosten: Alle variabele kosten gerelateerd aan de bestelling, waaronder productkosten, verzendkosten en commissiekosten.

  7. Marge: Bereken de winstmarge van het product met de formule:

    ((bestelwaarde - totale kosten) / bestelwaarde) x 100%.

  8. Fulfillment: Type verzending, kies tussen Logistiek via bol (LvB), Verzend via bol (VvB), of eigen fulfillment. De specifieke verzendmethode voor VvB en eigen fulfillment wordt ook weergegeven.

Let op: Voor het berekenen van totale kosten en winstmarge is het nodig dat je de product- en verzendkosten vooraf instelt. Je leert hier meer over via de knoppen hieronder.

Bestellingen opzoeken

Je kunt bestellingen opzoeken die geregistreerd staan in de MarktMentor-omgeving, inclusief bestellingen vanaf 3 maanden voor de start van de synchronisatie tot de huidige datum.

Je kunt bestellingen vinden op basis van:

  1. Bestelnummer

  2. Naam klant (voornaam, achternaam, of beide)

  3. Adres

  4. Postcode

  5. Plaats

Je kunt ook filteren op verzendmethode of type fulfillment.


Verzonden bestellingen inzien

Om details van verzonden bestellingen te bekijken, klik je eerst op 'verzonden'.

Je krijgt vervolgens een overzicht van al je verzonden bestellingen. Klik op de bestelinformatie om de belangrijkste gegevens van een bestelling weer te geven:

  1. Klantgegevens: Naam en adres van de klant.

  2. Verzendgegevens & e-mails: Het bestelnummer, de besteldatum en details over verzonden e-mails en geplande e-mails, inclusief hoeveel mails zijn verstuurd en geopend, en welke mailcampagne gebruikt is.

Factuurinformatie inzien

Aan de rechterkant bij elke verzonden bestelling zie je één of twee knoppen. De paarse knop toont de klantfactuur die bij deze bestelling hoort.

De witte knop biedt je de optie om de bestelling te wijzigen.

Let op: Als er geen paarse knop zichtbaar is, betekent dit dat er geen factuur is gegenereerd voor deze bestelling. Controleer of je het pro-actief uploaden van facturen hebt geactiveerd. Door op de onderstaande knop te klikken, leer je hoe je dit kunt instellen.

Inzien & wijzigen van facturen/creditfacturen

Klik op de paarse knop om de factuur te openen en eventueel te downloaden.

Naast deze knop is een optie om de factuur te wijzigen en/of een creditfactuur aan te maken en deze te verzenden naar de klant.

Wijzigen van bestellingen

Door op de witte knop 'Bestelling wijzigen' te klikken, kun je de details van de bestelling aanpassen.

Hierbij kun je:

  1. De kosten van de bestelling aanpassen.

  2. Een verzonden e-mail annuleren.


Veelgestelde Vragen

Ik heb een bestelling die ik niet kan terugvinden. Hoe kan dit?

Het is alleen mogelijk om bestellingen in te zien die in de MarktMentor-omgeving zijn opgeslagen. Wanneer je jouw bol-winkel voor de eerste keer koppelt met MarktMentor, kunnen wij bestellingen tot 3 maanden terug ophalen. Dit betekent dat wij geen informatie hebben over bestellingen die ouder zijn dan deze periode van 3 maanden.

Daarnaast halen wij alleen bestellingen op zolang je een actief abonnement hebt. Als je jouw abonnement opzegt en later weer activeert, halen wij geen bestellingen op uit de periode waarin je geen abonnement had.

Waarom zie ik geen factuurinformatie bij een verzonden bestelling?

Als je geen factuurinformatie ziet bij een verzonden bestelling, kan dit zijn omdat er geen factuur voor deze bestelling is gegenereerd. Controleer of je het pro-actief uploaden van facturen hebt geactiveerd. Door op de onderstaande knop te klikken, leer je hoe je dit instelt.

Daarnaast genereren wij facturen alleen vanaf het moment dat je het pro-actief uploaden van facturen hebt geactiveerd. Als je een periode geen abonnement had, hebben wij voor die periode geen facturen gegenereerd.

Was dit een antwoord op uw vraag?